05 november 2016

TUTORIAL: STAR CARD

STAR CARD

1 ark dubbelsidigt mönstrat papper 12"x12" (30,5cmx30,5cm)
1 smalt band (tex organza, bomull eller silke) 12" långt (30,5cm)
1 st träkula eller pärla
Valfritt: Glitter eller Stickles.
Börja med att skära ut 6 st bitar som är 4"x4" i storlek.
Biga den på 2".
Vrid på pappret och biga på 2" igen. Nu har du ett bigat kryss.
Vrid nu pappret och biga tvärs över en gång.
Vik in som bild.
Nu har du en liten fyrkant som är 2"x2".
Tryck ner kanterna med bigbladet så det blir ordentliga kanter.
Jag vill ha glittriga kanter så jag tog guldfärgad stickles. La en sträng med stickles på ett papper och doppade alla kanterna i den och lät torka. Detta är valfritt.
Så här ser mina bitar ut efter att glittret har torkat.
Nu är det dags att montera bitarna. Alla slutna sidor ska vara mot varandra.
Jag tog klämmor och satte fast i kanterna för att hålla reda på vilka kanter som ska vara mot varandra.
Sen satte jag fast dubbelsidig tejp på alla bitar utom en.
Som du ser så har jag kvar alla klämmorna ännu..
Nu när jag ska sätta ihop bitarna tar jag bort klämma för klämma och monterar ihop bitarna.
Nu är alla bitar monterade och dom åker upp som en solfjäder om du monterat rätt =)
Nu är det dags för låsanordningen. Jag har tagit en liten träkula och ett organzaband som jag trädde igenom hålet och knöt en knut högst upp så kulan hålls på plats.
Satte fast bandet på fram och baksidan med dubbelsidig tejp.
Tog en liten bit cardstock och stämplade en god jul hälsning och satte fast.
Även på baksidan har jag en bit cardstock men utan text.
Tänkte att man kan skriva sin julhälsning på den om man vill ge bort den till någon.
Så här ser den ut innan jag satt fast cardstocken.
Färdig. När man ska öppna den så drar man bara upp träkulan.
Då vecklas stjärnan ut och ser ut så här.
Sidan av stjärnan. Här ser man den andra sidan av mönstrade pappret.
Läcker och väldigt enkel att göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar