05 november 2016

TUTORIAL - PURSE CARD WITH EXPLOADING POCKET

PURSE CARD WITH EXPLODING POCKET.

Söt liten väska som är perfekt att lägga en slant eller något smått inuti.
Jag började med att skära till ett vit cardstock.
Storlek 10" x 4,5".
Biga på 3,5" och på 7".
Vrid pappret så du har den smala sidan uppåt. Du har nu tre rutor på pappret. Två som är lika stora och en som är lite mindre. Vänd pappret så du har den mindre rutan uppåt och gör en liten markering med en blyertspenna på 1,5" och 3".
Vik den undre rutan mot den mittersta (spelar ingen roll om du viker den framåt eller bakåt men jag tycker det kändes bäst att vika den bakåt dvs mot min scoringboard.
Skär nu från dina markeringar och till hörnet av rutan nedanför. Se bild.
När du viker ut den undre rutan så ser cardstocken ut så här.
Jag skar bort en smal ramsa längst ner på den nedersta rutan.
Vikningen blir bättre då.
Sen började jag att klä min väska med olika mönstrade papper.
Jag har använt mig av julpappret "Home for the holidays" från Maja Design.
Den här sidan blir väskans utsida. Chalkade kanterna och satte fast en magnet som låsanordning men det går bra med tex kardborre eller ett lås av metall.
Detta är insidan av väskan. Även den har jag chalkat kanterna på och limmat fast en magnet.
Nu är väskan färdig och det är dags att göra fickan som ska sitta på insidan.
Jag skar ett papper 5"x5".
Bigade på mitten och båda diagonalerna.
Så här ser det ut när det är klart. Vik ihop till en triangel.
Se bilden.
Så här ser triangeln ut. (Klämman har jag bara för att kunna fota utan att den vecklas upp).
Sen viker du dom yttre kanterna mot mitten. Alla fyra hörnen.
Vik ut alla fyra hörnen så att det blir en triangel igen och vik dom inåt istället.

Så här ser det ut om du gjort rätt..
Nu är det bara att sätta dubbelsidig tejp på båda sidorna och sätta fast den inuti väskan.
Då är din väska klar även på insidan.
Jag stämplade en liten jultext på insidan.
Ritade stygn med en svart journalingpenna.
Kedjan som jag ska ha som handtag kunde jag inte montera då jag inte hade några ringar att fästa den med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar