25 augusti 2013

LAMPSKÄRM

Allt om Scrap tipsar om hur man på ett enkelt sätt kan piffa upp gamla lampor/lampskärmar. Jag blev sugen att testa så jag grävde fram en gammal lampskärm som vi inte använder längre. Så här såg den ut innan:
Och så här ser den ut nu:
Nu ska jag förklara hur jag gått till väga.
 Jag började med att måla hela lampskärmen med Gesso. Det gjorde jag för att aluminiumtejpen ska fästa bättre då lampskärmen kändes ganska blank.
Sen började jobbet att klä in skärmen med aluminiumtejpen. Jag klippte bitar i olika storlekar och lät dom lappa på varandra. Skrynklade tejpen så ytan blir ojämn.
Så här ser den ut när den här helt klädd med tejp. Läckert, eller hur..
Målade alltihop med svart akrylfärg och innan det hann torka helt så torkade jag bort överflödig färg. På så sätt blir ytan typ melerad. Glömde tyvärr ta ett foto på det men man ser hur det ser ut på bilderna som kommer längre ner i inlägget.
Sen var det dags att göra dekorationer. Klädde ett vitt papper med aluminiumtejpen och stansade ut blommor. När jag stansat ut så många som jag behöver så målade jag alla med svart akrylfärg och torkade bort överbliven färg igen.
Vek ihop blombladen för att få lite mera liv i blommorna.
Några lät jag vara helt platta.
Kände att jag ville ha några större blommor så jag letade bland mina dies och hittade en blomdie från Magnolia. Stansade ut 4 blommor i min cuttlebug.
 Då aluminiumtejpen vart alldeles platt så tog jag och stansade blommorna i en embossingfolder. Det är en julstjärna men då det bara blir mönster på bladen så märks inte det.
 Hoppsan, den här fotot hamnade lite på sniskan.
 När jag var nöjd med blommorna tog jag och sprayade dom med Distress ink i olika färger; rött, blått, grönt, brunt och gult. Dom stora blommorna fick turkosa pärlor i mitten och på dom små satte jag vita rhinestone. Lite bling är alltid fint =)
 Jag har även stansat ut två stycken kugghjul med min Silhouette Cameo. Tejpade fast aluminiumtejp på ett vitt papper och körde den i maskinen och det funkade hur bra som helst. Tog dubblecut för säkerhets skull men den skar så fint så jag tror inte att det hade behövts.
 Här är ena blomman i närbild.
 Här ser man en del av dekorationerna. Kugghjul, blommor, halvmåne, metallblommor, brickor mm. Svårt att få till bra bilder..
 Här är en del av dom småa blommorna med rhinestone. Några av brickorna syns i övre högra hörnet.
Det var jätteroligt att göra om skärmen. Har några lampskärmar från IKEA som jag skulle kunna fixa till också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar